Jaloersmakend visitekaartje!
Geplaatst op 10 mei 2021 door martin
Als ondernemer ben je trots op je bedrijf. Als het goed is, streef je naar het beste resultaat. Winst maken is je doel en jouw product is daarvoor het meest geschikt. Als je dat niet gelooft, moet je niet eens verder lezen. Maar zonder representatief personeel kom je nergens! Daarom is het belangrijk dat jouw mensen met plezier naar hun werk gaan.
Het visitekaartje van je bedrijf
Vorige week kwamen mijn vrouw en jongste dochter met een brede glimlach terug van de orthodontist. Het vrolijke – en natuurlijk eindeloos gedetailleerde – verslag van de dames ging niet over een pijnlijke behandeling of de stand van de tanden. Totaal niet zelfs! Ze liepen over van positivisme vanwege de geweldige dame bij de receptie: Marjon.
Marjon heeft altijd een persoonlijk woord voor je en is blij dat jij er weer bent. Ze is vrolijk en geeft persoonlijke aandacht aan alle cliënten. Terwijl mijn dochter door de orthodontist onder handen werd genomen, vroeg Marjon mijn vrouw, Ankie, om een foto van onze dochter. Ankie scrolde samen met Marjon langs de foto’s op haar telefoon. “Deze ja, deze!”, riep ze. “Hier lijkt ze heel erg op Alexia. Zie je wel, twee druppels water”, zei Marjon. “Ik zag de fotoshoot van het koninklijk echtpaar met hun drie mooie dochters en moest meteen aan je dochter denken, zie je wel dat ze er op lijkt?”
Mijn vrouw hield aan dit bezoek het gevoel over van een middagje socializen bij een vriendin. Ze ervoer gezelligheid bij iemand met wie je dingen deelt. De orthodontist is ongetwijfeld ook heel goed, maar de tent wordt gebouwd door deze Marjon! Het knappe is dat ze iedereen een goed gevoel weet te geven. Het gevoel van “ik ken jou en ik rekende op je komst!”. Haar personal touch geeft jou het gevoel van thuiskomen. “Jeetje”, zei ik tegen mij vrouw, “wat is ze jaloersmakend goed!!”
De tegenpool van Marjon
Als je het ondernemers vraagt, zingen ze in koor dat ze het beste willen voor hun bedrijf. Maar slechts een enkeling heeft de juiste mensen op de juiste plaats. Neem nou zo’n Marjon. Zij ís het bedrijf! Ze staat voor het bedrijf, ja zij is het succes van het bedrijf. Onderschat dit niet.
Daarom gaan we het nu over jou hebben. Je bent ondernemer of directeur en je zit tegenover me. Dan kun je de vraag verwachten of jouw visitekaartjes net zo goed zijn als Marjon. Wat zou op dat moment jouw antwoord zijn?
Laten we kijken naar de tegenpool van Marjon, die we voor het gemak maar even Marina noemen. Ik kwam diverse Marinas tegen tijdens mijn vakantie in Italië. Op een regenachtige dag reden we naar een gigantisch winkelcentrum
nabij Milaan. Wat een luxe uitgedoste winkels! Geweldig, die typisch Italiaanse bravoure, maar wat staan er in veel gevallen waardeloze visitekaartjes bij de deur of achter de balie, mamma mia!
Visualiseer de volgende dame: ze staat in een bijzonder chique kledingwinkel mooi te zijn, terwijl ze je op ongeïnteresseerde toon verzekert dat de kleding je goed staat. Zo eentje die je broek al af spelt terwijl jij nog nadenkt. En dan nog zuur reageren ook als je er iets van zegt! Nee, deze Marina mag de schoenveters van Marjon niet eens strikken, laat staan dat ze klanten een broek mag aanmeten.
Of denk aan een hostess bij dat fantastische nieuwe concept voor gezond eten. Ze kijkt je recht aan met een minzaam glimlachje en reageert niet op je vraag of je iets kunt bestellen. Ze is namelijk placemats op de dienbladen aan het leggen. Stomverbaasd loop je maar weer verder naar een andere winkel, op zoek naar de Italiaanse Marjon.
Deze korte momenten van interactie tussen klant en personeel lijken details en dat zijn het ook! Maar het zijn wel details met een uitermate grote betekenis die de klant alles vertellen over het plezier van jouw personeel.
Sesam open u
Iedere keer dat je bedrijf of winkel bezoek krijgt, gaat er een spreekwoordelijke deur open. Hetzelfde geldt wanneer jouw afdeling of organisatie telefoon krijgt. Dat moment is dé kans om de heerlijke geur van je bedrijf te verspreiden. Laat jouw bedrijf die onuitwisbare indruk achter? Bedenk nu meteen eens bij wie jij die taak op dit moment hebt liggen.
Als ik vraag of je een ontsnapte Tbs’er op je kinderen laat passen, kijk je me waarschijnlijk glazig aan? Zou je een kluis vol waardevolle spullen, waar jouw bloed, zweet en tranen voor zijn geofferd, zonder aarzeling toegankelijk maken voor een notoire dief? Natuurlijk niet! Maar waarom geven zoveel ondernemers al die eerste ontmoetingen met potentiele klanten uit handen aan zuurpruimen zonder binding met het werk dat ze uitvoeren? Het verbaast me hoe vaak de meest ongeïnteresseerde medewerker klanten mag ontvangen of naast een eerstelijns telefoon wordt geplaatst.
De reden hiervoor kan ik je vertellen. Er wordt simpelweg niet goed over nagedacht. Laten we er samen wél over nadenken en goed ook. Een Marjon als visitekaartje van je bedrijf is niet alleen omzet verhogend. Het is ook een bron van positieve energie. Dat geldt niet alleen voor je klanten, maar ook
voor je overige personeel en uiteindelijk voor jou. Een ‘Marjon’ aan de voordeur van alle ingangen van je bedrijf is wat jouw product verdient. Dat geldt ook voor jou en je bedrijf dus neem geen genoegen met minder.
Als ik morgen naar je bedrijf bel, krijg ik dan de sprankelende Marjon aan de lijn of de laconieke Marina?
4 minimale eisen voor jouw visitekaartjes:
- Ja, nooit nee. Ooit een papieren visitekaartjes gezien waarop stond
wat het bedrijf niet doet? Jouw Marjon zegt nooit nee en heeft altijd een
oplossing. Jouw visitekaartjes komen afspraken na. Ze bellen terug met
een oplossing en zijn nooit te laat met reageren. - Ambassadeurs van jouw visie. Ze lopen het hardst met wat jij als
ondernemer belangrijk vindt. Ze komen graag hun bed uit omdat het
mag, niet omdat het moet. Ze kunnen niet wachten tot hun dag begint,
omdat ze heel gelukkig worden van jouw klanten! - Gevoel. Het visitekaartje moet een geweldig gevoel achterlaten bij de
bezoekers van je bedrijf. Marjon gaf mijn vrouw een heel exclusief
gevoel: We kennen elkaar, we mogen elkaar, jij bent hier ontzettend
welkom! - Touch. Visitekaartjes moeten weten hoe ze een persoonlijke touch
kunnen geven aan elk individu. Ze geven jouw klanten het gevoel: jij
wordt verwacht, je bent geen nummer maar een zeer gewaardeerde
klant! Denk aan het verhaal van Marjon en de foto van onze dochter.
Zoiets maakt het sociale contact op een prettige manier persoonlijk.
Samen een keer sparren over hoe we jou en je mooie bedrijf op een hoger
plan kunnen brengen? Stuur me een mailtje, dan plannen we een koffie.
Samen een keer sparren over hoe we jou en je mooie bedrijf op een hoger plan kunnen brengen? Stuur me een mailtje, dan plannen we een koffie.
Building Champions Jaarprogramma 2021
Weten of het Jaarprogramma iets voor jou is?
Plan een gratis Skype gesprek met Martin.
Plan een Skype gesprek met Martin
Laatste blogs
Uitzinnige klanten
Onlangs sprak ik een stel dat met de kinderen naar Disneyland Parijs is geweest. Ze vonden hetgeweldig. Wat zeg ik: z...
Lees meerJaloersmakend visitekaartje!
Als ondernemer ben je trots op je bedrijf. Als het goed is, streef je naar het beste resultaat. Winst maken is ...
Lees meerLangzaam binnenhalen, snel ontslaan
“4 Succesvolle principes die toppers naar jouw organisatie brengen” Wij ondernemers en leiders hebben er ...
Lees meer