Jaloersmakend visitekaartje!

Geplaatst op 10 mei 2021 door martin

Als ondernemer ben je trots op je bedrijf. Als het goed is, streef je naar het  beste resultaat. Winst maken is je doel en jouw product is daarvoor het meest  geschikt. Als je dat niet gelooft, moet je niet eens verder lezen. Maar zonder  representatief personeel kom je nergens! Daarom is het belangrijk dat jouw  mensen met plezier naar hun werk gaan.  

Het visitekaartje van je bedrijf  

Vorige week kwamen mijn vrouw en jongste dochter met een brede glimlach  terug van de orthodontist. Het vrolijke – en natuurlijk eindeloos gedetailleerde  – verslag van de dames ging niet over een pijnlijke behandeling of de stand  van de tanden. Totaal niet zelfs! Ze liepen over van positivisme vanwege de  geweldige dame bij de receptie: Marjon.  

Marjon heeft altijd een persoonlijk woord voor je en is blij dat jij er weer bent.  Ze is vrolijk en geeft persoonlijke aandacht aan alle cliënten. Terwijl mijn  dochter door de orthodontist onder handen werd genomen, vroeg Marjon mijn  vrouw, Ankie, om een foto van onze dochter. Ankie scrolde samen met  Marjon langs de foto’s op haar telefoon. “Deze ja, deze!”, riep ze. “Hier lijkt ze  heel erg op Alexia. Zie je wel, twee druppels water”, zei Marjon. “Ik zag de  fotoshoot van het koninklijk echtpaar met hun drie mooie dochters en moest  meteen aan je dochter denken, zie je wel dat ze er op lijkt?”  

Mijn vrouw hield aan dit bezoek het gevoel over van een middagje socializen  bij een vriendin. Ze ervoer gezelligheid bij iemand met wie je dingen deelt. De  orthodontist is ongetwijfeld ook heel goed, maar de tent wordt gebouwd door  deze Marjon! Het knappe is dat ze iedereen een goed gevoel weet te geven.  Het gevoel van “ik ken jou en ik rekende op je komst!”. Haar personal touch geeft jou het gevoel van thuiskomen. “Jeetje”, zei ik tegen mij vrouw, “wat is  ze jaloersmakend goed!!”  

De tegenpool van Marjon  

Als je het ondernemers vraagt, zingen ze in koor dat ze het beste willen voor  hun bedrijf. Maar slechts een enkeling heeft de juiste mensen op de juiste  plaats. Neem nou zo’n Marjon. Zij ís het bedrijf! Ze staat voor het bedrijf, ja zij  is het succes van het bedrijf. Onderschat dit niet.  

Daarom gaan we het nu over jou hebben. Je bent ondernemer of directeur en  je zit tegenover me. Dan kun je de vraag verwachten of jouw visitekaartjes  net zo goed zijn als Marjon. Wat zou op dat moment jouw antwoord zijn? 

Laten we kijken naar de tegenpool van Marjon, die we voor het gemak maar  even Marina noemen. Ik kwam diverse Marinas tegen tijdens mijn vakantie in  Italië. Op een regenachtige dag reden we naar een gigantisch winkelcentrum  

nabij Milaan. Wat een luxe uitgedoste winkels! Geweldig, die typisch  Italiaanse bravoure, maar wat staan er in veel gevallen waardeloze  visitekaartjes bij de deur of achter de balie, mamma mia!  

Visualiseer de volgende dame: ze staat in een bijzonder chique kledingwinkel  mooi te zijn, terwijl ze je op ongeïnteresseerde toon verzekert dat de kleding  je goed staat. Zo eentje die je broek al af spelt terwijl jij nog nadenkt. En dan  nog zuur reageren ook als je er iets van zegt! Nee, deze Marina mag de  schoenveters van Marjon niet eens strikken, laat staan dat ze klanten een  broek mag aanmeten.  

Of denk aan een hostess bij dat fantastische nieuwe concept voor gezond  eten. Ze kijkt je recht aan met een minzaam glimlachje en reageert niet op je  vraag of je iets kunt bestellen. Ze is namelijk placemats op de dienbladen aan  het leggen. Stomverbaasd loop je maar weer verder naar een andere winkel,  op zoek naar de Italiaanse Marjon.  

Deze korte momenten van interactie tussen klant en personeel lijken details  en dat zijn het ook! Maar het zijn wel details met een uitermate grote  betekenis die de klant alles vertellen over het plezier van jouw personeel.  

Sesam open u  

Iedere keer dat je bedrijf of winkel bezoek krijgt, gaat er een  spreekwoordelijke deur open. Hetzelfde geldt wanneer jouw afdeling of  organisatie telefoon krijgt. Dat moment is dé kans om de heerlijke geur van je  bedrijf te verspreiden. Laat jouw bedrijf die onuitwisbare indruk achter?  Bedenk nu meteen eens bij wie jij die taak op dit moment hebt liggen.  

Als ik vraag of je een ontsnapte Tbs’er op je kinderen laat passen, kijk je me  waarschijnlijk glazig aan? Zou je een kluis vol waardevolle spullen, waar jouw  bloed, zweet en tranen voor zijn geofferd, zonder aarzeling toegankelijk  maken voor een notoire dief? Natuurlijk niet! Maar waarom geven zoveel  ondernemers al die eerste ontmoetingen met potentiele klanten uit handen  aan zuurpruimen zonder binding met het werk dat ze uitvoeren? Het verbaast  me hoe vaak de meest ongeïnteresseerde medewerker klanten mag  ontvangen of naast een eerstelijns telefoon wordt geplaatst.  

De reden hiervoor kan ik je vertellen. Er wordt simpelweg niet goed over  nagedacht. Laten we er samen wél over nadenken en goed ook. Een Marjon  als visitekaartje van je bedrijf is niet alleen omzet verhogend. Het is ook een  bron van positieve energie. Dat geldt niet alleen voor je klanten, maar ook 

voor je overige personeel en uiteindelijk voor jou. Een ‘Marjon’ aan de  voordeur van alle ingangen van je bedrijf is wat jouw product verdient. Dat  geldt ook voor jou en je bedrijf dus neem geen genoegen met minder.  

Als ik morgen naar je bedrijf bel, krijg ik dan de sprankelende Marjon aan de  lijn of de laconieke Marina?  

4 minimale eisen voor jouw visitekaartjes:

  1. Ja, nooit nee. Ooit een papieren visitekaartjes gezien waarop stond
    wat het bedrijf niet doet? Jouw Marjon zegt nooit nee en heeft altijd een
    oplossing. Jouw visitekaartjes komen afspraken na. Ze bellen terug met
    een oplossing en zijn nooit te laat met reageren.
  2. Ambassadeurs van jouw visie. Ze lopen het hardst met wat jij als
    ondernemer belangrijk vindt. Ze komen graag hun bed uit omdat het
    mag, niet omdat het moet. Ze kunnen niet wachten tot hun dag begint,
    omdat ze heel gelukkig worden van jouw klanten!
  3. Gevoel. Het visitekaartje moet een geweldig gevoel achterlaten bij de
    bezoekers van je bedrijf. Marjon gaf mijn vrouw een heel exclusief
    gevoel: We kennen elkaar, we mogen elkaar, jij bent hier ontzettend
    welkom!
  4. Touch. Visitekaartjes moeten weten hoe ze een persoonlijke touch
    kunnen geven aan elk individu. Ze geven jouw klanten het gevoel: jij
    wordt verwacht, je bent geen nummer maar een zeer gewaardeerde
    klant! Denk aan het verhaal van Marjon en de foto van onze dochter.
    Zoiets maakt het sociale contact op een prettige manier persoonlijk.
    Samen een keer sparren over hoe we jou en je mooie bedrijf op een hoger
    plan kunnen brengen? Stuur me een mailtje, dan plannen we een koffie.

Samen een keer sparren over hoe we jou en je mooie bedrijf op een hoger plan kunnen brengen? Stuur me een mailtje, dan plannen we een koffie. 

Building Champions Jaarprogramma 2021

Weten of het Jaarprogramma iets voor jou is?
Plan een gratis Skype gesprek met Martin.

 

Plan een Skype gesprek met Martin

Laatste blogs