Langzaam binnenhalen, snel ontslaan
Geplaatst op 1 januari 2021 door martin
“4 Succesvolle principes die toppers naar jouw organisatie brengen”
Wij ondernemers en leiders hebben er allemaal mee te maken: het vinden van geschikt personeel. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is raakschieten. Hoe vaak schoot jij in één keer raak? Als jij de juiste persoon op de juiste plek wilt krijgen, is dit artikel voor jou een bindend leesadvies.
“Spoel geen gloednieuwe Tesla door het putje!”
In mijn gesprekken met ondernemers en topmanagers gaat het vaak over het aannemen van de beste werknemers. Dan beginnen we meestal met een berekening van de kosten voor die ideale man of vrouw. Als we praten over een MT lid gaat het al snel over 120.000-150.000 euro per jaar, oftewel ergens in de buurt van een nieuwe Tesla model S.
Voor een succesvolle organisatie is alleen raakschieten een optie! Want de verkeerde persoon betekent kostbaar tijdverlies. Je organisatie loopt vertraging op en je verliest ook nog eens veel geld. Verkeerde mensen aannemen, beschadigt je bedrijf, je imago en uiteindelijk jou als ondernemer. Maar met de juiste persoon op de juiste plaats positioneert je organisatie zich om te scoren!
Alleen nog maar raak schieten? Volg deze 4 principes en bouw een topteam!
1. Huur geen CV, huur een mens
Ik zie veel ondernemers hun personeel kiezen op basis van een CV: Er wordt een advertentie uitgezet, we selecteren wat kandidaten en nodigen de beste brievenschrijvers uit voor een gesprek. Niet doen!
Want een CV is slechts een opgepoetst verhaal om jou te overtuigen. Vervolgens komt er iemand op gesprek die dat ingestudeerde verhaal komt toelichten. Echt waar, ruim de helft van de ondernemers neemt personeel aan op basis van gevoel of “een goed verhaal”. Levensgevaarlijk!
Dit is hoe ik het doe:
Voordat een kandidaat op gesprek mag komen, stel ik per e-mail drie vragen:
a. Hoe ga je om met tegenslagen?
b. Wat betekent succes voor jou?
c. Welke belofte kun jij doen om van deze job binnen 6 maanden een succes te maken?
Op basis van hun antwoorden ga ik wel of niet in gesprek!
2. Klik, karakter en competentie
Een ondernemer die serieus bouwt aan zijn business zoekt geen jaknikkers. Maar je wilt ook geen werknemer die het altijd beter weet en jou het gevoel geeft dat je verantwoording moet afleggen aan de zuurpruim binnen je bedrijf.
Er moet een klik zijn. Wil de kandidaat jou volgen? Wil hij voor je rennen? Is hij net zo enthousiast te krijgen over jouw visie als je zelf bent?
Karakter vertelt of je kandidaat zijn of haar demonen heeft verslagen. Hoe gaat iemand er bijvoorbeeld mee om als het even tegenzit in het leven? In een recent gesprek stelde ik de vraag: “Hoe ben jij met je scheiding omgegaan?” Het antwoord was: “Moeilijk, zij maakt het me moeilijk…zij dit en zij dat.” Ik heb het gesprek niet afgemaakt en hem uitgedaagd om aan zijn identiteit te werken.
In het bedrijfsleven wordt het je ook weleens moeilijk gemaakt. Soms komt je onderneming (of je afdeling) in een neerwaartse stroming terecht. Tijdens zo’n crisis heb je mensen nodig die schouder aan schouder gaan staan. Adjudanten moeten het zijn, die met je meevechten en weten hoe je demonen verslaat.
Bij sollicitanten vraag ik altijd om twee of drie referenties en die bel ik ook! Ik stel confronterende vragen over trouw, ethiek en zelfleiderschap. “Is de kandidaat een ja of nee persoon, zuur of zoet, glas half leeg of half vol type, hoe gaat hij of zij om met deadlines?” Hier haal je veel informatie uit!
Pas in het tweede gesprek begin ik over competentie. In mijn ogen is competentie niets meer dan de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de taak tot een succes te maken. Is de klik er en weet je zeker dat het karakter staat als een huis, dán heb je een basis te pakken waarmee je kunt werken naar een topresultaat.
“Wat ondernemers vaak vergeten is dat klik en karakter bijna niet te veranderen zijn, waar competentie dat vaak wel is!”
3. Deel je visie op voorhand!
Tijdens het eerste gesprek tastte je af. Je onderzocht welk vlees je in de kuip hebt. Maar in het tweede gesprek leg je jouw visie uit. Je schetst vlijmscherp hoe je kijkt naar je bedrijf, wat jij als ondernemer belangrijk vindt, waar je wilt
staan over één en drie jaar en met welke stappen je daar gaat komen! De visie die je op tafel legt, is jouw inspirerende toekomstbeeld.
De bijbel zegt ergens: “Zonder visie verwildert het volk”. Uitgerekend bedrijven zijn vaak plekken waar mensen nooit een visie meekrijgen! Die mensen draaien al jaren rondjes omdat ze niet weten wat er echt van ze wordt verwacht.
“Onthoud dit: Hoe duidelijker de visie, hoe beter je kunt zien wie wel en niet voor die visie gaan!”
4. Neem afscheid van het blok aan je been
Tijdens een coaching word ik weleens gevraagd om te helpen bij het creëren van een topteam. Bovenstaande principes moeten dan worden toegepast én nageleefd. En soms klopt het toch niet! Op zo’n moment trek ik de berekening die we in het begin maakten nog weleens uit de tas. Dan komen de confronterende vragen: “Deze meneer of mevrouw gaat je 150k kosten. Is deze persoon hét, of moeten we toch verder kijken?”
Jack Welch, de zeer succesvolle CEO van General Electric past dit principe al decennia lang toe. Hij transformeerde de organisatie van een bureaucratische kolos naar een dynamische, flexibele en vooral winstgevende organisatie. Zijn les is simpel: als je alles hebt gedaan en het klopt toch niet, ga dan uit elkaar. In plaats van een nieuwe poging met toelichtend gesprek, ga je gewoon uit elkaar en stop je met het verspillen van elkaars tijd.
Dus investeer niet langer in een bankzitter die op alle terreinen geld en energie kost. Pak je visie erbij en ga op zoek naar jouw scorende spits! En laat je coachen in het bouwen van een topteam. Dat kan veel leed, onnodige kosten en frustratie voorkomen.
Meer tips? Schrijf je in dan stuur ik je mijn volgende blogs gratis toe.
Samen een keer sparren over hoe we jou en je mooie bedrijf op een hoger plan kunnen brengen? Stuur me een mailtje, dan plannen we een koffie.
Building Champions Jaarprogramma 2021
Weten of het Jaarprogramma iets voor jou is?
Plan een gratis Skype gesprek met Martin.
Plan een Skype gesprek met Martin
Laatste blogs
Uitzinnige klanten
Onlangs sprak ik een stel dat met de kinderen naar Disneyland Parijs is geweest. Ze vonden hetgeweldig. Wat zeg ik: z...
Lees meerJaloersmakend visitekaartje!
Als ondernemer ben je trots op je bedrijf. Als het goed is, streef je naar het beste resultaat. Winst maken is ...
Lees meerLangzaam binnenhalen, snel ontslaan
“4 Succesvolle principes die toppers naar jouw organisatie brengen” Wij ondernemers en leiders hebben er ...
Lees meer